Ontdek English Training

Leuk dat je English Training wilt ontdekken en/of gebruiken! Dat kan op verschillende manieren. Hoe wil je kennismaken?

  1. Het didactisch concept
  2. English Training verkennen
  3. Aan de slag met English Training

Ook als je English Premium al gebruikt of je wilt ons oefenprogramma nog beter leren kennen, vind je hier handige informatie en tips.

Nog geen (proef)licentie voor English Training? Start nu uw proeflicentie en ga direct aan de slag.

1. Het didactisch concept

Welke vaardigheden?
In English Training worden de volgende vaardigheden getraind:

  • luistervaardigheid
  • leesvaardigheid
  • woordenschat
  • grammar (optioneel)
Meer informatie & demo
Wil je meer weten over de methode? Bel ons of vraag een demo aan!

De basis van English Training

De didactische basis van ons concept wordt gevormd door wetenschappelijk onderzoek m.b.t. taalverwerving en gezond verstand.

  1. Engels leren is Engels doen (onderdompeling)
  2. De onderdompeling en training doen leerlingen individueel buiten de klassikale les
  3. De Klassikale les: samen actief met Engels, veel Student Talk Time
  4. Leren in context
  5. Veel herhaling

Bij English Training worden woorden geleerd die relevant zijn voor het betreffende niveau (A1, A2, B1 en B2) en de woorden komen terug in de video’s van de luisteroefeningen en de teksten van de leesoefeningen. De woorden worden dus aangeboden in een rijke context en door de herhaling komen de woorden in het lange termijn geheugen van de leerling. Learning for life!

2. English Training verkennen

Welk niveau?
Wanneer je docent Engels bent en/of het Europees Referentie Kader kent, kun je waarschijnlijk eenvoudig bepalen op welk niveau jouw leerlingen/klassen nodig hebben. Als richtlijn kun je aanhouden:

Breakthrough (A1)

Groep 8, VMBO-T 1-2, HAVO 1, VWO 1

Elementary (A2)

VMBO-T 3-4, HAVO 2-3, VWO 2

Intermediate (B1)

VMBO-T  4, HAVO 3-4, VWO 3

Upper Intermediate (B2)

HAVO 5, VWO 4-5

Thema's per niveau en unit

Wil je weten welke onderwerpen in English Training aan bod komen, neem dan even een kijkje in de volgende documenten:
Metadata | Breakthrough
Metadata | Elementary
Metadata | Intermediate
Metadata | Upper Intermediate

 

Voorbeelden van oefeningen
Klik op de afbeeldingen om te vergroten Methode Engels - voortgezet onderwijs
Tijd per niveau / unit

English Training heeft 5 niveaus;

  • Starters (Pre-A1)
  • Breakthrough (A1)
  • Elementary (A2)
  • Intermediate (B1)
  • Upper Intermediate (B2)

Niveau “Starters” heeft ca. 12 – 14 uur oefenmateriaal (ca. 1:00 – 1:15 uur per unit).

De niveaus A1 t/m B2 hebben ongeveer 25 – 30 uur oefenmateriaal (ca. 2:00 – 2:30 uur per unit). 

Het leerproces

English Training is bedoeld voor gebruik naast een methode en om leerlingen individueel te laten oefenen. Leerlingen kunnen zo op hun eigen niveau nieuwe woorden leren en hun lees- en luistervaardigheid verbeteren.

De leeromgeving

Wil je de online oefeningen voor de leerlingen inzien? Dat kan via de volgende stappen.

  1. Ga in je proefaccount naar Onderwijzen en klik op Lessen.
  2. Kies een niveau en een unit.
  3. Kies Opdrachten voor studenten.

Je kunt nu de oefeningen voor de leerlingen in deze unit inzien.

 Je kunt nu de oefeningen voor de leerlingen in deze unit inzien. Iedere unit heeft een achtergrondafbeelding gerelateerd aan de verhaallijn van de methode.

De kleurcodering
Op basis van de score die de leerling behaalt, krijgt een afgeronde oefening een kleurtje. Rood <55% (onvoldoende) Oranje 55% – 75% (voldoende) Groen >75% (goed)

De oefeningen

Onderin het scherm zie je een keuzebalk met de oefeningen. De pictogrammen geven aan welke vaardigheid geoefend wordt. Er zijn meer dan 25 verschillende soorten oefeningen, waardoor English Training niet snel verveelt! Als docent kun je alle oefeningen inzien. De leerling heeft steeds drie keuzes: de blauwe oefeningen in de keuzebalk. Als de leerling een oefening voldoende afrondt, komt de volgende beschikbaar. Een afgeronde oefening krijgt een kleur op basis van de score: rood, oranje of groen. Een rode oefening (onvoldoende) moet altijd opnieuw worden gemaakt. Deeeee

De (online) unittoets

Elke unit wordt afgerond met een online toets. Deze kan door de leerling gedaan worden wanneer:

  • hij alle oefeningen voldoende (oranje of groen) heeft afgerond
  • de leerkracht de toets vrijgeeft

Slaagt de leerling voor de toets dan gaat hij naar de volgende unit. Zakt de leerling voor de toets, dan krijgt hij een aantal extra oefeningen gevolgd door een tweede toetspoging. Deeeee

q

Let op!

Wanneer je nog geen klassen en leerlingaccounts hebt aangemaakt, kun je uiteraard geen resultaten inzien. Om je een beeld te geven van de resultatenpagina’s laten we hier screenshots uit een demoaccount zien.

Resultaten bekijken

Om bij de resultaten te komen klikt u op de dashboard pagina op de klas waarvan u de resultaten wilt bekijken.

Wilt u de resultaten van een andere klas bekijken dan kunt u hier makkelijk van klas wisselen.

Bij het slimme doel ziet u hoever de leerling deze week is met het behandelen van zijn slimme doel.

Als u de toets niet automatisch beschikbaar stelt voor de leerlingen, krijgt u naast de punten de melding ‘toets beschikbaar’ wanneer een leerling 95% van de unit voltooid heeft. Voor die leerling kunt u de toets dan openzetten.

 

Bekijk hier de video over het bekijken van de klas- en leerlingresultaten

Woordenlijsten bekijken/downloaden

Binnen English Training is per unit de woordenlijst beschikbaar in twee formats:

  1. Woordenlijst Engels met de woorden en de contextzinnen
  2. Woordenlijst Engels – Nederlands waarbij naast de Engels woorden en zinnen ook de Nederlandse vertaling vermeld staat (de vertaling is gebaseerd op de taalinstelling van de leeromgeving).

Deze lijsten kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden voor ondersteuning van leerling met dyslexie of voor andere doeleinden.

Via Onderwijzen > Materiaal bekijken kun je een niveau en unit kiezen. Binnen de unit kies je één van de groene buttons om de gewenste lijst te downloaden.
Bekijk een voorbeeld van de woordenlijst (Breakthrough – A1, unit 4)

3. Aan de slag met English Training

Docentenaccounts
Om je collega’s ook toegang te geven tot Holmwood’s kan je voor hen een (leerkracht) account aanmaken. Dit gaat als volgt:

  1. Ga in je schoolaccount naar <Beheer> en <Personeel> (linker menu) en voeg gebruikers toe.
  2. Kies als rol “Docent”

Nadat je een klas hebt aangemaakt koppel je de docent/leerkracht aan de betreffende klas(sen).

p

Privacy

Wij nemen de privacy van je leerlingen serieus. Daarom zijn wij aangesloten bij het Privacyconvenant Onderwijs. Meer informatie & bewerkersovereenkomst downloaden

Leerlingaccounts aanmaken

Het aanmaken van leerlingaccounts kan op drie manieren:

  1. Handmatig leerlingaccounts aanmaken
  2. Een leerlingenlijst invoeren (Excel of .csv)
  3. Koppelen met ParnasSys of Kennisnet Entree

De minimale gegevens die wij nodig hebben zijn:

  • voornaam
  • achternaam
  • klas
  • e-mailadres (voor elke leerling een uniek adres; dit wordt de gebruikersnaam)

NB. Veel basisschoolleerlingen hebben nog geen eigen e-mailadres. In dat geval kun je nepadressen gebruiken, bijv. [eerste letter van de voornaam] + [achternaam]@[domeinnaam van school] Het nepadres ziet er dan bijvoorbeeld zo uit: hdevries@basisschool.nl.

q

Bewaar je gegevens!

Als je nepadressen gebruikt, maak dan een lijstje met de inloggegevens van de leerlingen. Zo kun je na het invoeren de leerlingen hun gegevens verstrekken. Binnen Holmwood’s kun je nooit een wachtwoord opzoeken. De wachtwoorden worden versleuteld om de privacy van leerlingen te waarborgen.

Handmatig leerlingaccounts aanmaken

Klas aanmaken

Wanneer je handmatig leerlingenaccounts aanmaakt, begin je met het aanmaken van een klas.

  1. Ga in het programma naar Beheer en kies Klassen
  2. Kies boven aan het scherm Nieuwe klas en vul de gegevens in

Leerlingenaccounts aanmaken

Na het aanmaken van de klas maak je leerlingen aan via Beheer > Leerlingen en kies je Handmatig een nieuw gebruikersaccount maken. De verplichte velden zijn:

  • voornaam
  • achternaam
  • klas (kies de juiste klas uit de lijst)
  • e-mailadres (moet uniek zijn)
  • wachtwoord (minimaal 6 karakters)*

*Kies voor basisschoolleerlingen bij voorkeur makkelijk te onthouden wachtwoorden

p

Wachtwoorden

Bij het inlezen van een lijst is het wachtwoord niet verplicht. Lever je wachtwoorden aan, dan nemen wij deze over. Laat je de kolom Wachtwoord leeg, dan genereert ons systeem wachtwoorden. Gebruik je nepadressen, lever dan makkelijk te onthouden wachtwoorden aan.

Een leerlingenlijst invoeren

Wanneer je gebruik maakt van een schooladministratiesysteem kan de ict-er of medewerker administratie vrij gemakkelijk een .csv- of Excellijst exporteren om in Holmwood’s in te voeren. Je kunt ook zelf een Excellijst aanmaken. De verplichte velden zijn:

  • voornaam
  • achternaam
  • klas
  • e-mailadres (moet uniek zijn)

Een voorbeeldlijst vind je hier. Om de lijst in te lezen, ga je naar Beheer > Leerlingen > Nieuwe leerlingen en kies je Importeer een leerlingenlijst. Je krijgt eerst een pagina te zien met uitleg hoe het importeren in zijn werk gaat. Vervolgens word je stap voor stap geholpen om de lijst te importeren.

Koppelen met ParnasSys of Kennisnet Entree

We bieden koppelingen aan met ParnasSys en Kennisnet Entree. Deze koppelingen zorgen ervoor dat leerlingaccounts automatisch worden aangemaakt. Wil je voor de proefles al gebruikmaken van een van deze koppelingen? Neem dan contact op met onze helpdesk. Wij helpen je dan om de koppeling te activeren.

Koppelen van de klas aan een abonnement

Bij het importeren van de leerlingenlijst wordt de klas automatisch aangemaakt. Voordat de leerlingen gebruik kunnen maken van English Training moet de klas gekoppeld worden aan een abonnement. Dit moet moet een beheerder doen.

Ga naar <Beheer>, <Abonnementen> en kies <Klassen in abonnementen beheren>. Hier kunnen de klassen geselecteerd worden die met English Training aan de slag gaan.

p

Niveau kiezen

Weet je het niveau van je leerlingen niet precies? Kies liever een iets lager niveau dan een te hoog niveau! Kom je er niet uit of heb je advies nodig? Bel of mail ons dan even!

Richtlijn niveaus
Wanneer je docent Engels bent en/of het Europees Referentie Kader kent, kun je waarschijnlijk eenvoudig bepalen op welk niveau jouw leerlingen/klassen nodig hebben. Als richtlijn kun je aanhouden:

Breakthrough (A1)

Groep 8, VMBO-T 1-2, HAVO 1, VWO 1

Elementary (A2)

VMBO-T 3-4, HAVO 2-3, VWO 2

Intermediate (B1)

VMBO-T  4, HAVO 3-4, VWO 3

Upper Intermediate (B2)

HAVO 5, VWO 4-5

q

Let op!

Stel het startniveau van een nieuwe klas in voordat de leerlingen inloggen! Zo voorkom je dat ze per ongeluk op het verkeerde niveau terechtkomen.

Cursusinstellingen instellen/aanpassen

In de sidebar ziet u de knop naar de cursusinstellingen. Klik hierop om de instellingen te kunnen zien. Per klas ziet u welke instellingen er momenteel van toepassing zijn. De LAT, oftewel instaptoets staat aan en het examen komt automatisch beschikbaar. Per cursus en klas kunt u de instellingen wijzigen.

Instellen online toetsen

Op de bovenstaande pagina “Cursusinstellingen” kun je door middel van een selectievakje (Toets automatisch beschikbaar) aangeven of u wilt dat de toetsen automatisch beschikbaar zijn.

Optie 1 (automatisch beschikbaar, selectievakje aangevinkt)

Deze optie behoeft weinig uitleg, leerlingen kunnen onbeperkt doorwerken en de toets maken op het moment dat ze de unit hebben afgerond.

Optie 2 (vrijgave door docent, selectievakje uitgevinkt)

De toetsen staan hierbij standaard dicht. Een leerling kan alleen een toets doen wanneer de docent die vrijgeeft.

In het Voortgangsrapport kun je de toets vrijgeven voor één of meerdere leerlingen. Hiervoor staat in het voortgangsrapport bij elke leerling een extra link “Activeer toets” waardoor je de eerstvolgende toets voor een leerling vrijgeeft. Wil je de toetsen van alle leerlingen vrijgeven? Kies dan “Activeer alles”. Als de toets is vrijgegeven kan/kunnen de leerling(en) de toets maken.

De instelling voor spreken kan je negeren om dat spreekvaardigheid niet wordt getraind in English Training.

De leerlingen instrueren

Verstrek de inloggegevens aan de leerlingen. Als je bij de cursusinstellingen gekozen hebt voor de instaptoets (standaard) dan krijgen de leerlingen eerst een aantal oefeningen, op basis waarvan English Premium het niveau bepaalt. Na de instaptoets zet het programma de leerling in de eerste unit van het juiste niveau. Ze moeten minimaal oranje of groen scoren voor elke oefening. Hebben ze een keer rood, geen probleem. Dan doen ze de oefening nog een keer.

Wat doe ik als de leerling niet op het juiste niveau is ingeschaald door de instaptoets?

Omdat de LAT vrij compact is en het een momentopname betreft kan het gebeuren dat de leerling niet op het juiste niveau zit. Tevens hangt de goede inschatting ook af van de manier waarop de leerling de instaptoets maakt.
In ca. 90% van de gevallen is de instaptoets (LAT) correct. In 10% van de gevallen moet je een correctie toepassen.
Lees de toelichting over het bepalen/finetunen van het leerlingniveau.

Doelen / Slimme Doelen

Wanneer kiest u voor een ‘gewoon’ doel of een slim doel?

Als uw leerlingen allemaal op hetzelfde niveau en unit zitten, dan is een ‘gewoon’ doel eenvoudiger in gebruik.
Wanneer u gedifferentieerd of gepersonaliseerd werkt in de klas, dan kunt u beter gebruik maken van de ‘slimme doelen’.

Bekijk hier de video over het instellen van de doelen.

Slimme doelen instellen:

Een slim doel wordt veelal gebruikt om gepersonaliseerde doelen in te stellen. Voor elke leerling kan een einddoel worden ingesteld, zoals waar moet een leerling zich moet bevinden aan het eind van groep 8 / voor het examen of aan het eind van een schooljaar. Meestal wordt een slim doel voor een langere periode ingesteld. Op basis van het einddoel en het huidige niveau van de leerling rekent het programma uit hoeveel tijd een leerling per week moet oefenen om het doel te kunnen behalen.

Bekijk de video voor uitleg over het instellen van de slimme doelen

Bekijk de video voor uitleg van de gegevens die u krijgt per leerling bij een slim doel.

Speciaal voor docenten die English Essentials gewend zijn

Zoals aangegeven bestaat English Training uit woordenschatoefeningen, lees- en
luisteroefeningen. De woordenschat oefeningen zijn relatief korte oefeningen 1 a 2 minuten,
terwijl de lengte van de lees- en luisteroefeningen ongeveer even lang zijn als in Essentials (ca. 10
minuten).

Bij het instellen van de doelen in English Training is het belangrijk om te weten welke ‘doelen’ met Essentials overeenkomen met English Training.

Enkele voorbeelden:

5 luisteroefeningen (ELT) en 5 leesoefeningen (ERT) per periode

Wanneer je gewend bent om leerlingen 5 voldoendes voor luisteroefeningen en 5 voldoendes voor leesoefeningen te laten doen per periode betekent dit in English Training het volgende:

80% van een unit of 35 oefeningen

10 luisteroefeningen (ELT) en 10 leesoefeningen (ERT) per periode

Wanneer je gewend bent om leerlingen 10 voldoendes voor luisteroefeningen en 10 voldoendes voor leesoefeningen te laten doen per periode betekent dit in English Training het volgende:

1 unit helemaal afmaken (100%) en in de tweede unit 60% te bereiken of 70 oefeningen.

q

Let op!

Wanneer u nog geen klassen en leerlingaccounts heeft aangemaakt, kunt u uiteraard nog geen resultaten zien. Om u een beeld te geven van de resultatenpagina’s kunt u onze informatieve video’s bekijken.

Resultaten bekijken

Bekijk de video om de resultaten per klas te bekijken

Bekijk de video over de specifieke leerresultaten van een leerling

Bekijk de video met uitleg over de resultaten per oefening.

Leerling verplaatsen/exporteren gegevens

Wanneer een leerling niet op het juiste niveau zit, kunt u de leerling verplaatsen naar een andere unit/ ander niveau. Tevens hebben we geavanceerde exportmogelijkheden.

Bekijk de video over het aanpassen van de niveaus en/of het exporteren van gegevens

q

Let op!

Alleen de schoolbeheerder kan deze extra ondersteuning aanzetten.

Dyslexie

 

Wat bieden wij?

Onze online leeromgeving vormt de basis om alle vaardigheden geïntegreerd aan te leren. Een dergelijke omgeving leent zich uitstekend om tegemoet te komen aan de leerlingen met dyslexie. Met de kennis van taalverwerving, dyslexie en het Protocol Dyslexie Voortgezet Onderwijs (2013) hebben wij een aantal functies toegevoegd:

  • het laten voorlezen van alle teksten (de voorgelezen zin wordt gemarkeerd), opdrachten en antwoorden zo vaak de leerling wil
  • een aangepaste normering bij het schrijven van woorden
  • het vocabulaire wordt veel herhaald, lastige woorden komen zelfs vaker terug
  • het vocabulaire wordt in context aangeboden
  • het aanbieden van het vocabulaire gebeurt door middel van afbeeldingenaudio en contextzinnen
  • de leerlijn is adaptief waardoor extra aandacht wordt besteed aan lezen en schrijven
  • het niveau van de leerling kan eenvoudig worden aangepast voor meer succeservaringen
  • een aangepaste vormgeving (achtergrondkleuren, lettertypes, enz.) verhoogt de leesbaarheid

Bekijk hier de video over het instellen van de dyslexie functie

Vragen of advies nodig?

Wil je advies op maat, neem gerust contact op. Wij denken graag met je mee om het leerrendement te optimaliseren.