english essentials verkennen

Leuk dat je English Essentials wilt ontdekken en/of gebruiken! Dat kan op verschillende manieren. Hoe wil je kennismaken?

  1. Het didactisch concept
  2. English Essentials verkennen
  3. Aan de slag met English Essentials

Ook als je English Essentials al gebruikt of je wilt ons oefenprogramma nog beter leren kennen, vind je hier handige informatie en tips.

Het didactisch concept

Goed Engels leren

De didactische basis van ons concept wordt gevormd door wetenschappelijk onderzoek m.b.t. taalverwerving en gezond verstand.

  1. Engels leren is Engels doen (onderdompeling)
  2. De onderdompeling en training doen leerlingen/studenten individueel buiten de klassikale les
  3. De Klassikale les: samen actief met Engels, veel Student Talk Time
  4. Leren in context
  5. Veel herhaling

English Essentials is ontwikkeld om de leerlingen onder te dompelen in de taal en de receptieve vaardigheden (lezen en luisteren) te trainen (punt 2). Door de blootstelling aan diverse accenten en training leren de leerlingen intensief en extensief lezen en luisteren. Kortom een goede basis om het examen te halen en de taal te gebruiken in de praktijk.

Wij gaan ervanuit dat English ingezet wordt als aanvulling op het gebruik van een methode.

Welke vaardigheden?

In English Essentials worden de volgende vaardigheden getraind:

  • luistervaardigheid
  • leesvaardigheid
  • grammar
Meer informatie & advies

Wil je meer weten over ons oefenprogramma? Bel ons of stuur een mail!

English Essentials verkennen

Het leerproces

English Essentials is bedoeld om leerlingen individueel te laten oefenen. Leerlingen kunnen zo op hun eigen niveau hun lees- en luistervaardigheid verbeteren en de regels van de taal leren (grammatica).

De leeromgeving

Wil je de online oefeningen voor de leerlingen inzien? Dat kan via de volgende stappen.

  1. Ga in je proefaccount naar Onderwijzen en klik op Materiaal bekijken
  2. Je komt nu in de module “Listening” terecht.
  3. Kies een niveau en klik vervolgens op één van de thumbnails (afbeeldingen) om een oefeningen te starten.

Andere module; Reading, Grammar? Maak een keuze onder aan de pagina.

Welk niveau?

Wanneer je docent Engels bent en/of het Europees Referentie Kader kent, kun je waarschijnlijk eenvoudig bepalen op welk niveau jouw leerlingen/klassen nodig hebben. Als richtlijn kun je aanhouden:

Discoverers (Pre-A1)

Groep 5/6

Explorers (Pre-A1)

Groep 6/7

Pioneers (Pre-A1)

Groep 7/8, VMBO kader 1

Breakthrough (A1)

Groep 8, VMBO-T 1-2, HAVO 1, VWO 1

Elementary (A2)

VMBO-T 3-4, HAVO 2-3, VWO 2

Intermediate (B1)

VMBO-T  4, HAVO 3-4, VWO 3

Upper Intermediate (B2)

HAVO 5, VWO 4-5

De oefeningen (Reading & Listening)

Elke pagina bevat 10 oefeningen en in de balk onder de oefeningen kan je kiezen voor één van de pagina’s binnen het gewenste niveau. De oefeningen zijn gesorteerd van gemakkelijk naar moeilijk. Dit wordt weergegeven met behulp van het balkje met “Difficulty” en de 5 streepjes. Het aantal blauwe streepjes geeft het niveau aan.

De oefeningen (Grammar)

In de module grammatica is elke afbeelding 1 onderwerp (topic). Bij het openen van een grammatica onderwerp is het linkerdeel van het scherm gereserveerd voor de uitleg (video en grammar sheet) en aan de rechterkant staan de oefeningen die bij dit onderwerp horen.

Resultaten bekijken

Via Onderwijzen > Resultaten > Kies klas kun je eenvoudig de voortgang en resultaten van je leerlingen bekijken. In de klassikale lessen kan je eventueel inspelen op de behoeften van je leerlingen.

Klasoverzicht

In het klasoverzicht kunt u snel zien op welk niveau een leerling is en hoeveel wel en niet gehaald zijn. Tevens laten we zien hoeveel unieke oefeningen een leerling gedaan heeft.

Leerlingoverzicht

In het leerlingoverzicht zie je welke oefeningen zijn afgerond en met welk resultaat.

Resultaten per oefening

Wanneer je wilt zien welke antwoorden een leerling heeft gegeven bij een bepaalde oefening, ga dan naar Resultaten van oefeningen (in het linker menu – groen) en selecteer klas, student en module (listening, reading of grammar). De overige modules zijn niet beschikbaar binnen English Essentials.

Aan de slag met English Essentials

Leerlingaccounts aanmaken

Het aanmaken van leerlingaccounts kan op drie manieren:

  1. Handmatig leerlingaccounts aanmaken
  2. Een leerlingenlijst invoeren (Excel of .csv)
  3. Koppelen met ParnasSys (PO)

De minimale gegevens die wij nodig hebben zijn:

  • voornaam
  • achternaam
  • klas
  • e-mailadres (voor elke leerling een uniek adres; dit wordt de gebruikersnaam)

NB. Veel basisschoolleerlingen hebben nog geen eigen e-mailadres. In dat geval kun je nepadressen gebruiken, bijv. [eerste letter van de voornaam] + [achternaam]@[domeinnaam van school] Het nepadres ziet er dan bijvoorbeeld zo uit: hdevries@basisschool.nl.

Docentenaccounts

Om je collega’s ook toegang te geven tot Holmwood’s kan je voor hen een (leerkracht) account aanmaken. Dit gaat als volgt:

  1. Ga in je schoolaccount naar <Beheer> en <Personeel> (linker menu) en voeg gebruikers toe.
  2. Kies als rol “Docent”

Nadat je een klas hebt aangemaakt koppel je de docent/leerkracht aan de betreffende klas(sen).

p

Privacy

Wij nemen de privacy van je leerlingen serieus. Daarom zijn wij aangesloten bij het Privacyconvenant Onderwijs. Meer informatie & bewerkersovereenkomst downloaden

Handmatig leerlingaccounts aanmaken

Klas aanmaken

Wanneer je handmatig leerlingenaccounts aanmaakt, begin je met het aanmaken van een klas.

  1. Ga in het programma naar Beheer en kies Klassen
  2. Kies boven aan het scherm Nieuwe klas en vul de gegevens in
Leerlingenaccounts aanmaken

Na het aanmaken van de klas maak je leerlingen aan via Beheer > Leerlingen en kies je Handmatig een nieuw gebruikersaccount maken. De verplichte velden zijn:

  • voornaam
  • achternaam
  • klas (kies de juiste klas uit de lijst)
  • e-mailadres (moet uniek zijn)
  • wachtwoord (minimaal 6 karakters)*

*Kies voor basisschoolleerlingen bij voorkeur makkelijk te onthouden wachtwoorden

q

Bewaar je gegevens!

Als je nepadressen gebruikt, maak dan een lijstje met de inloggegevens van de leerlingen. Zo kun je na het invoeren de leerlingen hun gegevens verstrekken. Binnen Holmwood’s kun je nooit een wachtwoord opzoeken. De wachtwoorden worden versleuteld opgeslagen om de privacy van leerlingen te waarborgen.

Een leerlingenlijst invoeren

Wanneer je gebruik maakt van een schooladministratiesysteem kan de ict-er of medewerker administratie vrij gemakkelijk een .csv- of Excellijst exporteren om in Holmwood’s in te voeren. Je kunt ook zelf een Excellijst aanmaken. De verplichte velden zijn:

  • voornaam
  • achternaam
  • klas
  • e-mailadres (moet uniek zijn)

Een voorbeeldlijst vind je hier. Om de lijst in te lezen, ga je naar Beheer > Leerlingen > Nieuwe leerlingen en kies je Importeer een leerlingenlijst. Je krijgt eerst een pagina te zien met uitleg hoe het importeren in zijn werk gaat. Vervolgens word je stap voor stap geholpen om de lijst te importeren.

p

Wachtwoorden

Bij het inlezen van een lijst is het wachtwoord niet verplicht. Lever je wachtwoorden aan, dan nemen wij deze over. Laat je de kolom Wachtwoord leeg, dan genereert ons systeem wachtwoorden. Gebruik je nepadressen, lever dan makkelijk te onthouden wachtwoorden aan.

Koppelen met ParnasSys

We bieden koppelingen aan met ParnasSys. Deze koppeling zorgt ervoor dat leerlingaccounts automatisch worden aangemaakt. Wil je voor de proefles al gebruikmaken van deze koppeling? Neem dan contact op met onze helpdesk. Wij helpen je dan om de koppeling te activeren.

Koppelen van de klas aan een abonnement

Bij het importeren van de leerlingenlijst wordt de klas automatisch aangemaakt. Voordat de leerlingen gebruik kunnen maken van English Essentials moet de klas gekoppeld worden aan een abonnement. Dit moet moet een beheerder doen.

Ga naar <Beheer>, <Abonnementen> en kies <Klassen in abonnementen beheren>. Hier kunnen de klassen geselecteerd worden die met English Essentials aan de slag gaan.

De cursusinstellingen aanpassen

Niveau bepalen

Voordat de leerling gaan inloggen moet je bepalen op welk niveau je leerlingen starten. Je bent vrij om een bepaald niveau te kiezen voor een klas of gebruik te maken van de instaptoets, zodat wij je helpen om het niveau van de leerlingen vast te stellen.

Niveau instellen

Standaard staat de instaptoets geactiveerd en krijgen de leerlingen deze toets wanneer ze voor het eerste inloggen. Wil je zelf het niveau bepalen voordat de leerlingen aan de slag gaan, ga dan naar Onderwijzen en Cursusinstellingen. Vink bij stap (2) Gebruik niveau-inschattingstoets uit en kies vervolgens het gewenste standaardniveau (lezen) en standaardniveau (luisteren). Kies bij stap (3) de klassen waarvoor je het niveau wilt instellen en klik op Verzenden. Het minimum niveau biedt de mogelijkheid om leerlingen niet verder terug te laten vallen dan het ingestelde niveau (zie ook uitleg ALA).

q

Let op!

Stel het startniveau van een nieuwe klas in voordat de leerlingen inloggen! Zo voorkom je dat ze per ongeluk op het verkeerde niveau terechtkomen. Hebben leerlingen toch eerder ingelogd dan de bedoeling was? Dan kun je hun niveau aanpassen via Onderwijzen > Cursusinstellingen > Leerlingniveau wijzigen. Selecteer de klas, 1 of meer leerlingen, het gewenste niveau en de juiste unit en klik op Verzenden.

Toon alleen oefening op niveau gebruiker

Wanneer u deze uitvinkt kan de student ook oefeningen maken die op een ander niveau zijn dan het niveau waarop de student zit.

Gebruik automatische niveau-aanpassing (ALA)
Automatische niveau-aanpassing (Automatic Level Adjustment, ALA), zorgt dat het niveau van leerlingen automatisch aangepast wordt, afhankelijk van hun cijfers. Als een leerling vier keer een 8 of hoger haalt, zal hij een niveau omhoog gaan. Haalt een student vier keer een 4 of lager, dan gaat hij een niveau omlaag.

Minimumniveau (alleen van toepassing i.c.m. ALA)
U kunt het laagste niveau instellen dat een leerling kan bereiken. Als u automatische niveau-aanpassing gebruikt, zorgt dit ervoor dat leerlingen niet op het laagste niveau terecht kunnen komen door opzettelijk lage scores te behalen.
Slaagpercentage oefening

Dit is het minimale cijfer dat nodig is om een voldoende te halen. Holmwood’s raadt een minimale score aan tussen 55% en 70%.

Oefeningen opnieuw proberen

Als een leerling een oefening heeft voltooid, zijn er drie mogelijkheden.

  1. Een voltooide oefening kan niet opnieuw worden gemaakt, ongeacht het behaalde cijfer.
  2. Een voltooide oefening kan alleen opnieuw worden gemaakt als de leerling een onvoldoende heeft gehaald.
  3. Elke oefening kan opnieuw worden gemaakt, ongeacht het behaalde cijfer.

Een doel instellen

Om duidelijk te maken wat je van de leerlingen verwacht kan je een doel instellen. Om een doel in te stellen, ga je naar Onderwijzen en klik je op het plusteken bij Doelen.

Vul de volgende gegevens in:

  • de naam van het doel (vrije ingave)
  • Begin en einddatum
  • Aantal benodigde voldoendes (per module die je selecteert)
  • ‘Kies de modules
  • Kies de klas
  • Informeer studenten (standaard aan) Om de leerlingen te laten weten hoeveel oefeningen zij moeten doen voor een bepaalde datum.

Resultaten bekijken

Via Onderwijzen > Resultaten > Kies klas kun je eenvoudig de voortgang en resultaten van je leerlingen bekijken. In de klassikale lessen kan je eventueel inspelen op de behoeften van je leerlingen.

Klasoverzicht

In het klasoverzicht kunt u snel zien op welk niveau een leerling is en hoeveel wel en niet gehaald zijn. Tevens laten we zien hoeveel unieke oefeningen een leerling gedaan heeft.

Leerlingoverzicht

In het leerlingoverzicht zie je welke oefeningen zijn afgerond en met welk resultaat.

Resultaten per oefening

Wanneer je wilt zien welke antwoorden een leerling heeft gegeven bij een bepaalde oefening, ga dan naar Resultaten van oefeningen (in het linker menu – groen) en selecteer klas, student en module (listening, reading of grammar). De overige modules zijn niet beschikbaar binnen English Essentials.